Načítám...
  Zpět na výpis
Karel Jílek: Závodník (mírně poškozená tvrdá vazba)

Historie národní formule Škoda, která skončila po 46 letech. 

EAN: 9788087426470

Akční cena s DPH:
309.00 Kč
Původní cena s DPH:
499.00 Kč
Ušetříte:
190.00 Kč
Běžná cena:
499.00 Kč
Doprava OSOBNÍ ODBĚR/Provozovna - Javorník - dle předem domluvy s DPH:
0.00 Kč ?PLATÍ JEN při předem platbě na účet: 2100031284/2010.
Doprava PPL zásilka/bank. převod + dobírka ČR - PONDĚLÍ - PÁTEK s DPH:
100.00 Kč
Doprava PPL zásilka bank. převod + dobírka -Slovensko - PONDĚLÍ - PÁTEK s DPH:
180.00 Kč
Dostupnost:
skladem
Skladem:
5 Ks
Počet:
Ks
Informace o produktu

Kniha o Karlu Jílkovi, zakladateli a technickém řediteli Metalexu, nejlepším formulovém závodníkovi v Československu a hybné síle mnoha projektů.

V roce 1971 se v Československu odjely první závody nové národní formulové série. Měla sice název Škoda, ale monoposty s tímto označením vznikaly v dílnách Metalexu. Za projektem formule Škoda nestojí, jak by se dalo předpokládat, lidé z Mladé Boleslavi, ale parta kamarádů z Plzně. Organizací výroby byl pověřen Jílkův kamarád z dětství Karel Kleinmond. Sám si během několika týdnů zřídil v dílně svého tchána v obci Kaznějov na severním Plzeňsku dílnu a už na jaře byl k dispozici první funkční prototyp. Roli testovacího jezdce sehrál právě Karel Jílek. Nová formule se oficiálně představila již 24. května 1970 na starém brněnském okruhu a Metalex dostal svolení vyrobit pro příští závodní sezónu deset identických formulí. Dnes zní neuvěřitelně, že výroba závodního stroje s označením MTX 1-01 probíhala v Plzni v bývalé konírně, kterou si předtím lidé z Metalexu museli sami upravit. Slíbenou práci však odvedli a v květnu následujícího roku předali závodníkům kromě deseti nových formulí i dva původní prototypy. První závod pak formule Škoda absolvovaly 16. května 1971 na mosteckém okruhu. Tak se začala psát historie národní formule Škoda, která skončila až po 46 letech. 

Spolupracovník mého otce, se kterým se znal z vojny a nakonec i můj. To všechno je Karel, duše party nadšenců, která v osmašedesátém založila Metalex. Jako hospodářské zařízení svazarmu mohli vyrábět závodní auta a tím dali možnost vyrůst několika generacím závodníků. Stejným fandou zůstal po celých padesát let co ho znám. Poprvé jsem ho viděl jako tříletý v tátově dílně při stavbě první československé Buggy MTX, u které i slavný Giugiaro obdivoval, co všechno si umí Metalexsám vyrobit, naposledy jsme spolupracovali na projektu formule Bohemia. Rád jsem ho ta léta potkával a potkávám, doufám že kniha, u které už i moje generace pociťuje nostalgii, zaujme také mnohem mladší chlapce a chlapy. Jirka Král

Diskuse (0)

V diskuzi není zatím žádný příspěvek, buďte první!

Nové téma

E-mail není v diskuzi zveřejněn
Provozovatel je oprávněn nezveřejnit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem nebo jinak nevhodné.